Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Legetøj og legemiljøer

Legetøj og legemiljøer

Vi vil gerne skabe nogle utraditionelle legemiljøer, der giver børn nogle anderledes legeoplevelser end dem de har hjemme. I forhold til leg og legemiljøer har vi f.eks. fokus på tumlezoner og rolige legezoner.

Tumlezoner er områder, hvor børnene gerne må lege vilde lege, larme og kan udfordre sig selv og hinanden. Vi har f.eks. indrettet tumlezonerne med forskellige legeredskaber, klatre- og skummiljøer, faldunderlag og aktivitetsgulvtæpper, der kan inspirere og udfordre børnenes leg og samarbejde. De rolige legezoner er områder, hvor atmosfæren appellerer til rolige aktiviteter og afslapning, og børnene kan lege roligt uden at blive forstyrret af andre.

Vi har masser af mere traditionelt legetøj som f.eks. Briotog, bondegårdsdyr, Duplo, Lego-klodser, byggeklodser, bamser, udklædningstøj, puslespil, brætspil, bøger osv. Men vi har bevidst valgt ikke at have så meget legetøj fremme på samme tid, som man kan opleve i andre børneinstitutioner, da vi mener det er vigtigt, at det er samværet, aktiviteterne og legen, der er i fokus – ikke legetøjet! Det er vores erfaring, at når der ikke er så meget legetøj, stiller det krav til børn og personale i forhold til at tage initiativer og bruge fantasien, og det skaber større behov for at interagere med hinanden. Vi tager legetøjet frem sammen med børnene, når der er et pædagogisk må med det eller vi vil understøtte børnenes egen leg.

For at imødekomme forskellige behov i børnegrupperne og situationer i pædagogikken skal omgivelserne helst være mobile og multifunktionelle. Små rum og skærmede områder giver mulighed for at fordybe sig i legen uden for mange forstyrrelser, mens store rum giver mulighed for fælleslege med mange deltagere. Næsten alle møbler er på hjul eller lægges til side / tages frem, når vi vil skabe små eller store legemiljøer.

Legen må også gerne være lidt farlig og forbudt (på en sikker måde naturligvis), så børnene kan teste egen formåen, og der bliver anledninger til at personalet kan tale med børnene om, hvad der er tilladt og forbudt. Vild og farlig leg betyder at børnene kan opleve glæde, fokus og flow, kildren i maven, sus og gys, lære deres egen krop at kende på nye måder, udvikler god fysisk, får tro på sig selv og lærer at sige fra, når det bliver for meget. Vild og farlig leg betyder, at børnene ind imellem bliver forskrækkede, og at de får nogle knubs - det går heldigvis sjældent alvorligt galt.

Privat legetøj

Børn altid have legetøj med i vuggestuen. Børnehaven har legetøjsdag har fredag.  Vi anbefaler at børnene højst har en eller to ting med i institutionen ad gangen, da børnene så vidt muligt selv skal have styr på deres eget legetøj. Vi vil gerne opfordre til, at de ting børnene har med i institutionen også følger retningslinjerne i vores legetøjspolitik, herunder hensyn i forhold til sikkerheden samt at undgå legetøj med lyde og elektronisk legetøj. Vi vil understrege, at privat legetøj og andre ting medbringes på eget ansvar, derfor vil vi også anbefale, at det ikke er den uundværlige yndlingsbamse, der kommer med i institutionen, og at I skriver navn i børnenes ting, så vi kan få tingene tilbage til rette ejermand, hvis det skulle forsvinde i en travl hverdag med mange nysgerrige børn.