Søvnpolitik

Barnet bruger kroppen og sindet aktivt det meste af dagen i institutionen, til at udforske omverdenen og sig selv i denne. Derfor er søvn eller hvile for børnene i institutionen vigtig. Under søvnen samler barnet nye kræfter, og bearbejder samtidig de mange oplevelser og indtryk, som det får i løbet af dagen. Det er også under søvnen, at barnet danner mest væksthormon, hvilket med andre ord betyder at barnet har brug for sin søvn for at vokse. Med baggrund i forskning om søvn, er det vores holdning at vi ikke vækker børn der sover. Vi registrerer ikke børns sovetider med undtagelse af når vi i perioder har et særligt samarbejde om børns søvnmønster.

Det er vores erfaring at det kan tage tid før børnene falder ind i en god søvnrytme, når de starter i institution. I forbindelse med opstart i institutionen må forældre derfor indstille sig på en periode, hvor barnet måske har svært ved at falde i søvn om aftenen eller vågner tidligt om morgenen. Hvis der er gået flere måneder og barnet stadig ikke er kommet ind i en god søvnrytme, må forældre og personale samarbejde om hjælpe barnet på vej i et godt søvnmønster. Børns søvnbehov ændrer sig hele tiden i takt med barnets udvikling, og det betyder at personale og forældre løbende har brug for at drøfte det enkelte barns søvn.

Københavns Kommunes anvisninger i forhold til børns søvnbehov:

Alder 0-1 måneder: 15-20 timers søvn per døgn

Barnet har endnu ikke udviklet et søvnmønster. De fleste har flere søvnperioder om dagen, og det kan være normalt med flere måltider om natten.

Alder 1-6 måneder: 14-15 timers søvn per døgn

Mellem 1 og 3 måneders alderen begynder døgnrytmen at blive etableret. Den sammenhængende søvn øges til 4-6 timer ad gangen med mere vågentid i dagtiden.

Alder 6-12 måneder: 14-15 timers søvn per døgn

Når barnet har etableret flere måltider med fast føde, kan man forvente, at det ikke behøver at få mad i løbet af natten. Middagslur 2-3 gange i løbet af dagen.

Alder 1-3 år: 12-14 timers søvn per døgn

Middagslur 1-2 gange per døgn. Behovet for søvn om dagen skal respekteres.

Alder 3-5 år: 10-12 timers søvn per døgn

En del børn behøver stadig en middagslur, men de fleste ophører med at sove om dagen i denne periode. Ophør med middagslur vil give et behov for længere nattesøvn.

Alder 6-12 år: 9-11 timers søvn per døgn

Sengetiden bliver gradvis senere.

I vuggestuen tager vi hensyn til det enkelte barns søvnbehov, som kan være meget forskelligt fra barn til barn. Barnet har brug for genkendelighed og tryghed i sovesituationen. Derfor følger vi det enkelte barns vaner, som f.eks. brug af sut, sovedyr eller nusseklud. De yngste børn sover i barnevogn og  børn over 2 år sover i krybbe på gulvet uden at være fastspændt. Barnevogne og krybber står i vores udendørs i krybberum, hvor personalet enten har opsyn eller benytter babyalarmer og løbende tilser børnene. LilleArena leverer dyne- og pudebetræk.

I børnehaven tilbyder vi at børnene kan sove eller hvile – især i opstartsfasen - men vi støtter også op om udfasning af middagsluren efter opstarten eller når forældre og personale mener det er tid. Vi hjælper gerne med at vurdere barnets søvnbehov. Børn som skal sove eller hvile følges til et rum, der indrettes med soveposemadrasser i middagsstunden. Personalet som putter børnene, læser historie eller synger en sang. Der er altid opsyn med sovebørnene. De børn der efter ca. 30 minutters hvile ikke er faldet i søvn, kommer op og få tøj på. Når børnene har ligget i cirka 1½ time tænder vi lys, åbner vinduet og laver dæmpede lyde i lokalet. Vågner barnet ikke af dette, er barnet ikke klar til at stå op og vi vækker ikke børn.