Børnefødselsdage

Sjov og sukkerfri fødselsdag

I LilleArena vil vi gerne fejre børnenes fødselsdage, og give alle børn mulighed for at blive set, hørt og fejret på sin fødselsdag. Fødselsdagsbarnet fejres på fødselsdagen med:

• Fødselsdagsflag ved og skilt på døren til barnets team

• I børnehaven synges fødselssang til samling - i vuggestuen tages en lille gruppe børn fra efter ”morgenfrugt” og fødselsdagsbarnet kan efterfølgende vælge en sang eller leg. Hvert team har en Fødselsdagsmappe med legeforslag, som barnet kan være med til at vælge fra. I kraft af LilleArenas idrætsprofil tilstræber vi at få krop og bevægelse med i fødselsdagsløjerne både i vuggestuen og børnehaven. Hvad enten vi synger fødselsdagssange, leger fødselsdagslege eller hører fødselsdagshistorie, er det altid med fokus på at børnene skal have kroppen med i aktiviteterne, og at det skal være en sjov og rar oplevelse for alle børn der er med til fødselsdagen.

• Barnets forældre er meget velkommen til at deltage i samlingen sammen barnet.

Barnet skal ikke dele noget ud til fødselsdagen; hverken slik, kage, boller, rosiner eller frugt. Da vi oplever at gufferiet let kommer til at fylde det hele, og vi synes det vigtigste er at barnet får en positiv opmærksomhed og anerkendelse. Det handler om at være i centrum og være den som alle smiler og siger tillykke til, at stå foran gruppen, at vælge sange og lege, bliver sunget for, at få krammer af sine venner osv.

Da vi har 48 fødselsdage i vuggestuen og 110 fødselsdage i børnehaven om året, går vi ikke på hjemmefødselsdag i institutionens åbningstid, da det er for ressourcekrævende.

Vi håber på denne måde at skabe en rød tråd fra vuggestue til børnehave, og give alle børn samme mulighed for deltagelse og oplevelse af at blive set, hørt og fejret på sin fødselsdag.